Events

關係控制與中國基層的維穩實踐

Share
Print
Date:

25 Aug 2015

Time:

12:00-13:30

Venue:

USC, 8/F, Tin Ka Ping Building, CUHK

Speaker(s):

西南財經大學公共管理學院 鄧燕華 教授

Biography of Speaker:

鄧燕華,香港中文大學政治與行政學博士,西南財經大學公共管理學院教授、博士生導師。她主要致力於政治社會學、環境政治與社會穩定研究,目前主持國家社科基金青年項目和教育部人文社科研究項目各一項。她的研究成果發表在《中國社會科學》、《社會學研究》、《管理世界》、The China Quarterly 、The China Journal和Journal of Contemporary China 上。

Admission:

Please email or call the USC office before 10:00am on every seminar day. Thank you.

Enquiries:

Tel.: (852) 3943-8763/8765
Email: event@usc.cuhk.edu.hk

Event Details:

Language: Putonghua
Lunch Fee: Free Admission, HK$20.00 for Lunch

Synopsis of Lecture:

關係控制是基於人際網路而實施的抗爭治理術。當一地發生抗爭事件時,地方政府經常動員與抗爭者有關係的體制內成員或其他較依賴國家的個體參與維穩,要求他們開展思想工作,通過人際壓力、心理控制和人情感化,轉化抗爭中的親友。關係控制的進程及效果主要受兩個因素影響:(1)關係控制者與抗爭者之間的關係強度;(2)關係控制者對地方政府的依賴程度。當關係控制者高度依賴地方政府且與抗爭者存在強親屬關係時,關係控制的效果十分明顯;當關係控制者與抗爭者之間是弱關係時,關係控制本身的作用往往相對有限。但總體而言,社會關係延伸了國家控制的觸角。

Remarks:

Please note that the order for lunch box cannot be cancelled once it has been made. You have to pay for the lunch box you ordered even though you cannot attend the seminar. Thank you for your understanding and cooperation.